مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 1 آبان 1395 ساعت 05:112016-10-22سياسي

جهانگیر مسعودی، فاطمه کبری طالبی بررسی معاد مقبول ابن سینا


از نظر ابن سینا به دلیل دشوار بودن فهم حقیقت معاد روحانی برای عوام، شارع به تشبیهات و تمثیلات روی می آورد تا عوام بدانند که معادی در کار بوده و اعمال صالح انجام دهند.

- چکیده مقاله: معاد از اصول دین و ضروریات اسلام است که پذیرش آن از شروط مسلمانی است.

این مقاله با تحلیل دقیق آرای ابن سینا پیرامون معاد، در پی اثبات این مطلب است که ایشان فقط معاد روحانی را می پذیرد.

از نظر ابن سینا به دلیل دشوار بودن فهم حقیقت معاد روحانی برای عوام، شارع به تشبیهات و تمثیلات روی می آورد تا عوام بدانند که معادی در کار بوده و اعمال صالح انجام دهند.

ابن سینا این دیدگاه را در کتاب مهم خود الهیات شفا و رساله الاضحویه مستقیماً مطرح می نماید و در سایر آثار خود از جمله اشارات و نجات فقط معاد روحانی را اثبات می نماید.

مبانی فلسفی ابن سینا نیز تنها قادر است معاد روحانی را اثبات نماید و از عهده اثبات معاد جسمانی ناتوان است.

بنابراین تنها معاد مقبول ابن سینا، معاد روحانی است.

بر اساس مبانی فقهی، ابن سینا به عنوان یک اندیشمند و محقق که خصومتی با اسلام ندارد با عدم پذیرش معاد جسمانی، کافر محسوب نمی گردد.

نویسندگان: جهانگیر مسعودی ,فاطمه کبری طالبی پژوهشنامه کلام - شماره 2,دوره دوم بهار و تابستان 1394.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

جهانگیر مسعودی، فاطمه کبری طالبی بررسی معاد مقبول ابن سینا

جهانگیر مسعودی، فاطمه کبری طالبی بررسی معاد مقبول ابن سینا