مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 7 مهر 1395 ساعت 13:352016-09-28بين الملل

جنگ های نیابتی اصلی ترین راهبرد دولت اوباما در خاورمیانه


تحلیلگران سیاسی اصلی ترین راهبرد خاورمیانه ای امریکا در دوره دولت اوباما را پیشبرد اهداف از طریق راه انداختن جنگ های نیابتی تحلیل می کنند.

- باراک اوباما در برهه ای با شعار تغییر وارد کاخ سفید شد که رویکرد جنگ طلبانه و دو لشکرکشی جرج بوش به افغانستان و عراق، وجهه امریکا را در جهان تخریب و این کشور را با معضلات و مسایل عمده داخلی وخارجی روبرو کرده بود.

همین چالش های داخلی وخارجی سبب شد تا شعار تغییر اوباما مورد توجه قرار گیرد و وی با پشت سرگذاشتن رقبای خود در دو دوره متوالی به مقام ریاست جمهوری امریکا انتخاب شود، اما اکنون که اوبامادر هفته های پایانی دوران ریاست جمهوری خود بسر می برد بررسی عملکرد وی مبین یک نکته مهم است و آن اینکه دولت اوباما در طول هشت سال گذشته اصلی ترین راهبرد خاورمیانه ای خود را بر پایه دروی گزیدن از دخالت مستقیم، ائتلاف سازی و راه انداختن جنگ های نیابتی دنبال کرده است.

بطور اساسی، جنگ نیابتی عبارتست از تشریک هزینه های جنگ با یک جانشین انسانی یا تکنولوژیکی به منظور به حداقل رساندن هزینه های جنگ برای مالیات دهندگان، سیاستمداران و ارتش خودی.

بطوریکه جنگ نیابتی را می توان جنبه ای از جنگ شراکتی دانست که در آن درجه ای از همکاری راهبردی و عملیاتی بین نیروهای منظم و نامنظم قابل تعریف است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

جنگ های نیابتی اصلی ترین راهبرد دولت اوباما در خاورمیانه

جنگ های نیابتی اصلی ترین راهبرد دولت اوباما در خاورمیانه