مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 9 خرداد 1395 ساعت 07:002016-05-29سياسي

چه تعداد غار در ایران شناسایی شده است؟


عضو هیات موسس انجمن غار و غارشناسی ایران گفت: تاکنون 2 هزار و 500 غار در ایران شناسایی شده است که کمتر از یک درصد از آنها غارهای باستانی و تاریخی اند.

- جواد نظام دوست در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کردستان، اظهار کرد: غارها شناسنامه و تاریخچه زمین هستند و از آنجا که امکان دریافت المثنی برای غارها وجود ندارد نباید آنها را تخریب کرد.

وی افزود: به دلیل وضعیت خاص غارهای باستانی، هیچگونه تخریب، جابجایی و گشایش مسیری پذیرفته نیست.

عضو هیات موسس انجمن غار و غارشناسی ایران عنوان کرد: 13 غار توریستی در ایران وجود دارد که از نظر شکل ظاهری، بیش از 30 الی 40 درصد آنها تغییر فیزیکی پیدا کرده است؛ این مسئله اصلا پذیرفتنی نیست به ویژه برای غارهایی که قرار است به ثبت جهانی برسند.

وی با بیان اینکه آسیب پذیری در غارهای تاریخی بسیار بیشتر است، ادامه داد: در خصوص توریستی کردن یک غار تاریخی و باستانی نباید عجله کرد، بلکه این مسئله نیازمند مطالعه، تحقیق و پژوهش های تخصصی و کارشناسی شده است.

نظام دوست افزود: باید از ابتدای امر و پس از شناسایی غارها، گروه های متخصص شامل باستان شناسان، دیرینه شناسان، زیست شناسان و نقشه برداران را تا انتهای غار برد و نقشه کامل غار را تهیه کرد، سپس زمینه گردشگری آن را طبق اصول با کمت


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

چه تعداد غار در ایران شناسایی شده است؟

چه تعداد غار در ایران شناسایی شده است؟