مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 6 خرداد 1395 ساعت 13:562016-05-26دانش

اسماعیل آذر: نخستین کتابخانه های اسلامی در مسجد راه اندازی شد


عضو کمیسیون هنری شواری عالی انقلاب فرهنگی گفت: در صدر اسلام کتابخانه ها و مراکز علمی برای اولین بار در مساجد راه اندازی شدند.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس"، اسماعیل آذر استاد ادبیات و عضو کمیسیون هنری شورای عالی انقلاب فرهنگی در آستانه فرا رسیدن دهه تکریم و غبارروبی مساجد، مسجد را مهد فرهنگ جوامع اسلامی نامید و گفت: در تاریخ اسلام همواره مسجد جایگاهی بی نظیر و فراتر از مکانی صرفاً عبادی داشته است.

وی افزود: در صدر اسلام کتابخانه ها و مراکز علمی برای اولین بار در مساجد راه اندازی شدند، بطوریکه تاریخ کتابخانه و کتابخوانی مسلمانان به همان دوران باز می گردد.

آذر ادامه داد: نخستین بار شخصی به نام خالد خالد کتابخانه را در مسجد راه اندازی کرد و پس از آن در دوران عباسی کتاب هایی از زبان یونانی ترجمه شد.

در تمام این تحولات مسجد، محور حرکتی بود.

این استاد برجسته ادبیات تصریح کرد: علاوه بر آنچه گفته شد، مسجد همواره مأمنی برای مسلمانان بوده است که با حضور در آن علاوه بر انجام فعالیت های عبادی و انجام فرایض دینی، از مشکلات یکدیگر باخبر شده و در صدد رفع آنها بر می آمدند.

به عبارت دیگر مسجد نهاد تمام عیار فرهنگی بود.

عضو کمیسیون هنری شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه امروزه مساجد به قوت گذشته عمل نمی کنند، اظهار داشت: پراکندگی مکان


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

اسماعیل آذر: نخستین کتابخانه های اسلامی در مسجد راه اندازی شد

اسماعیل آذر: نخستین کتابخانه های اسلامی در مسجد راه اندازی شد