مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 18 اردیبهشت 1395 ساعت 01:062016-05-06سياسي

احمد غفاری قره باغ تبیین ادراک عقلی از دیدگاه حکمت متعالیه


ملاصدرا علم عقلی را به عنوان علم حضوری معرّفی می کند و از این حیث نیز با مشهور تفاوت دیدگاه می یابد.

- چکیده ملاصدرا ادراک عقلی را با سه رویکرد تبیین نموده است: رویکرد اول مشاهده صورت های عقلی از دور است.

در این رویکرد، آنچه مشاهده می شود مُثُل نوریه و وجودات عقلی می باشد.

رویکرد دوم در تبیین ادراک عقلی رویکرد اتحاد با عقل فعال است.

در این تبیین، نفس انسانی با عقل فعال متحد شده و در پی این اتحاد، صورت های معقوله برای او حاصل می گردد.

در رویکرد سوم، نفس انسانی با اندکاک در ذات الهی و فناء بالله به حقیقت امور عقلی واصل می شود و، در نتیجه، خلاق صورت ها ‏می گردد.

این سه رویکرد، هر چند در ظاهر متفاوت به نظر می رسند، با نگاهی دقیق، معلوم می گردد که بیانگر و حاکی از تطوّرات و تحوّلات نفس می باشند.

در هر سه رویکرد، ملاصدرا علم عقلی را به عنوان علم حضوری معرّفی می کند و از این حیث نیز با مشهور تفاوت دیدگاه می یابد.

نویسنده: احمد غفاری قره باغ: استادیار مؤسسه حکمت و فلسفه ایران فصلنامه آیین حکمت - سال هفتم، شماره 25، پاییز 1394.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.

نظرات دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت .


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

احمد غفاری قره باغ تبیین ادراک عقلی از دیدگاه حکمت متعالیه

احمد غفاری قره باغ تبیین ادراک عقلی از دیدگاه حکمت متعالیه