مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 18 بهمن 1394 ساعت 13:352016-02-07اقتصادي

سقوط قیمت نفت و فرصت های اقتصادی ایران


رییس کمیته انرژی مجمع تشخیص مصلحت نظام - از ابتدای قرن بیست و یکم و با شدت گرفتن رشد اقتصادی اقتصادهای نوظهور بویژه چین و هند، قیمت نفت رشد شتابانی به خود گرفت و در معاملات روزانه تا بیش از 140 دلار هم رسید.

البته یکی دیگر از دلایل رشد قیمت نفت در دهه اول قرن بیست و یکم، تضعیف دلار نسبت به سال های دهه هفتاد و هشتاد میلادی نیز بوده است.

این فرصت و وضعیت لایه پنهانی را نیز داراست که موجب تقویت و تشدید آن با هدف ظرفیت سازی جدید راهبردی درونی برای کشورهای عمده واردکننده نفت است که به آن اشاره خواهد شد.

اما اگر دلایل رشد شتابان قیمت نفت را درست شناسایی کنیم به پاسخ لازم در مورد چرایی سقوط قیمت نفت نیز در دو سال و نیم اخیر خواهیم رسید.

عمده دلایل رشد قیمت نفت به شکل زیر قابل احصاء است: 1-1-آغاز رشد شتابان چین از سال 2001 به همراه اقتصادهای نوظهور که حتی به رشد دو رقمی هم رسید.

1-2-تضعیف قدرت دلار نسبت به دهه هفتاد و هشتاد میلادی 1-3-تمایل کشورهای توسعه یافته برای بهره برداری از این فرصت نفت گران در جهت ظرفیت سازی جایگزین در: 1-3-1-انرژی های تجدیدپذیر و طرح های بهینه سازی انرژی و کاهش تولید کربن 1-3-2-ایجاد ظرفیت راهبردی برای تولید هیدروکربن های غیرمتعارف مانند شیل گازی و نفتی که تولید آنها گران تمام می شد و وابستگی حداقل به نفت خاورمیانه.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

سقوط قیمت نفت و فرصت های اقتصادی ایران

سقوط قیمت نفت و فرصت های اقتصادی ایران