مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 6 بهمن 1394 ساعت 14:252016-01-26اقتصادي

چشم آبگیر چند هزار ساله طاق بستان کور شد!


چشمه و کوهی که هزاران سال بر جا بوده چرا باید با دخالت و ندانم کاری و سوء مدیریت به این روز افتد؟ و اثر گرانقدر و تاریخی و هویتی ای که بر آن کوه نقش بسته چرا تا به این حد نا به سامان است؟ در حالی که گفته می شود چندین میلیارد تومان برای مرمت آن هزینه شده است؟ - "چشمه ای که در اساطیر نیز از آن یاد شده و شرط وصلت فرهاد و شیرین حفر کانالی از آبگیر کنار آن تا بیستون آمده، خشک شد.

آن هم در عرض کمتر از یک ساعت!به گزارش سایت قطره و به نقل ازتابناک ، چشمه های طاق بستان کرمانشاه که بخشی از هویت اصلی این اثر ملی هستند، حدود 6 ماه پیش در کمتر از 40 دقیقه در پی اتفاقی عجیب و بی سابقه خشکیدند و ثبت جهانی این اثر تاریخی را با مشکل جدیدی روبه رو کردند.

این چشمه ها از هزاران سال پیش در شمال شهر کرمانشاه و در جوار طاق های ساسانی جاری بود و هزاران هکتار از اراضی کشاورزی را آبیاری و آب اهالی روستای طاق بستان را تأمین می کرد که اکنون خشک شدن آن موجب نگرانی اهالی منطقه و همچنین مسئولان شده است.

در این میان دیده بان یادگارهای فرهنگی و طبیعی ایران در این باره نامه ای را به معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی داده بود که هم چنان از پاسخ آن خبری نیست.

از این رو، با انتشار متن نامه یادشده، شاید گامی برای رسیدگی به این یادگار طبیعی و فرهنگی برداشته شود.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

چشم آبگیر چند هزار ساله طاق بستان کور شد!

چشم آبگیر چند هزار ساله طاق بستان کور شد!