مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 7 آذر 1394 ساعت 00:112015-11-27اقتصادي

یادادشت اقتصادی/ ابهامات متعدد در مدل جدید قراردادهای نفتی ایران


لحاظ نشدن مالیات و همچنین شفاف نبودن هزینه های تامین مالی در متن مصوبه هیات دولت برای قراردادهای نفتی ابهاماتی مبنی بر رعایت نشدن منافع ملی در اجرای الگوی جدید قراردادهای نفتی ایران (IPC) را ایجاد کرده است.

- با رونمایی از الگوی جدید قراردادهای نفتی ایران موسوم به IPC در کنفرانس تهران در روزهای آتی، فرصتی فراهم می شود تا با افرایش جذب سرمایه گذاری خارجی در صنعت نفت شاهد توسعه میادین نفتی کشور باشیم.

با این وجود، با توجه به ارزش بالای قراردادهای نفتی و درازمدت بودن این قراردادها، لازم است تمامی جوانب این قراردادها با دقت زیادی تنظیم گردد تا هزینه سنگینی به کشور تحمیل نگردد.

در همین راستا، در این یادداشت به بررسی برخی از ابهامات این الگوی جدید قراردادی با توجه به مصوبه هیئت دولت در این زمینه در تاریخ 9 مهرماه و همچنین قراردادهای نفتی عراق که IPC به شدت از آن الهام گرفته است، می پردازیم.

1) ابهام در روش انتخاب توسعه دهنده میادین اکتشاف نشده: مصوبه دولت درباره الگوی جدید قراردادهای نفتی؛ فقط کلیاتی از این الگوی قراردادی بیان شده است که برای بررسی کارشناسی این قراردادها، کافی و قابل استناد نیست.

به عنوان مثال، نصرالله ابراهیمی، مشاور کمیته بازنگری در قراردادهای نفتی در همایش از دارسی تا IPC در دانشگاه امام صادق (ع) د


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

یادادشت اقتصادی/ ابهامات متعدد در مدل جدید قراردادهای نفتی ایران

یادادشت اقتصادی/ ابهامات متعدد در مدل جدید قراردادهای نفتی ایران