مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 14 مهر 1394 ساعت 07:112015-10-06اجتماعي

یادداشت/ حذف خاموش هویت بیجار گروس از 'خانه کرد'


مدتی است که لباس سنتی زن و مرد بیجار گروس از میان لباس های 'خانه کرد' حذف شده و گویی با این اقدام هویت بیجار گروس در خانه کرد در حال خاموشی است.

- " از بیجار، لباس های محلی بخشی از فرهنگ و شناسنامه هر قوم و شهر است، وجود مکانی به نام موزه خانه کرد فرصتی برای معرفی فرهنگ شهرهای مختلف کردستان به دیگر مردم ایران و البته گردشگرانی از سایر کشورهاست، اما حذف لباس های محلی بلند بام ایران، بیجار گروس از موزه "خانه کرد" موجب حذف نماد و بخشی از هویت این شهرستان از تاریخ کردستان است.

بیجار، شهری با قدمت بلند تاریخی و فرهنگ غنی است که برخی از مورخان قدمت آن را به هزاره سوم پیش از میلاد مسیح نسبت می دهند و به همین دلیل نیز آثار بی شمار مذهبی و تاریخی در این شهر، روزانه پذیرای مسافران و گردشگران بسیاری است.

وجود بزرگان نام آشنا و پر آوازه دیار گروس همچون فاضل خان گروسی (شاعر و نویسنده دربار فتحعلی شاه) و امیرنظام گروسی ( سیاستمدار، وزیر، دیپلمات، ادیب و خوشنویس دوره قاجار) که نامشان بر صفحه بلند تاریخ اسلامی می درخشد نشان از فرهنگ غنی و وجود مشاهیر و مفاخر بزرگ این دیار است.

فرهنگ غنی مردم بیجار گروس در پوشش های مختلف لباس کردی در کنار طبیعت بکر و جاذبه های گردشگری مهم بام ایران، معرف فرهنگ این دیار است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

یادداشت/ حذف خاموش هویت بیجار گروس از 'خانه کرد'

یادداشت/ حذف خاموش هویت بیجار گروس از 'خانه کرد'