موضوعات داغ: - حقوق بازنشستگان - افزايش حقوق بازنشستگان - افزايش حقوق - تأمين اجتماعي - تامين اجتماعي - سازمان تأمين اجتماعي - بازنشستگان تامين اجتماعي - حجت الاسلام والمسلمين - همسان سازي حقوق - ارتش رژيم صهيونيستي - جوايز موسيقي گرمي - خدمات شهري شهرداري همدان - رييس كميته اسراي يمن - سردار بزرگ - پزشك تراكتور - مقابله با بحران - شوهر ايده آل - بيمه بيكاري - سقوط به دسته اول - ميراث هاي جهاني - پروژه نفوذ - سينماي غرب اصفهان - هيات نظارت بر نمايندگان

مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 12 شهریور 1394 ساعت 23:312015-09-03سياسي

نگاهی به دال های محوری گفتمان انقلاب اسلامی؛ اسلام سیاسی چگونه بر ایران تفوق یافت؟


کنشگران سرخورده از گفتمان پهلویسم و غربی در ایران، با حافظه ای انباشته از تحقیر در گفتمان اسلامی امام خمینی، هویتی انقلابی یافتند و حس اعتمادبه نفس آنان سدی در برابر استبداد و استکبار ساخت.

-   اسلام سیاسی در گیرودار منازعات اسلامی و غربی گرفتار، گاه به دشنام رادیکالیسم و بنیادگرایی رانده و گاه به اصلاح گرایی و نوگرایی خوانده شده است.

منازعاتی برخاسته از تقابل گفتمان ها برای معنادهی و نام دهی به پدیده های سیاسی که روندی معمول است.

ورای این منازعات و تقابل ها، بابی سعید معتقد است که مفهوم اسلام سیاسی بیشتر برای توصیف آن دسته از جریان های سیاسی اسلام به کار می رود که خواستار ایجاد حکومتی برمبنای اصول اسلامی هستند.

 اما می توان به طور دقیق تر جریان هایی را که به ورود دین به عرصه ی سیاست اندیشیده و بر این مبنا در تلاش ایجاد راهی برای گسترش حضور دین در سیاست هستند، اسلام سیاسی گفت.

 با روشن شدن مقصود نگارنده از اسلام سیاسی، باید به یک نقطه ی آغاز و یا ایستگاه اندیشه ای در تکوین این گفتمان در ایران پرداخت.

گفتمان اسلام سیاسی بر میراث انباشته ای از مجاهدت های اندیشمندان و متفکرانی چون سید جمال الدین اسدآبادی، رشید رضا و سید قطب بنا شده است، اما در دهه ی هفتاد میلادی بود که این گفتمان در قالب گفتمان امام خمینی (ره) تحولی شگ


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

نگاهی به دال های محوری گفتمان انقلاب اسلامی؛ اسلام سیاسی چگونه بر ایران تفوق یافت؟

نگاهی به دال های محوری گفتمان انقلاب اسلامی؛ اسلام سیاسی چگونه بر ایران تفوق یافت؟