مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 10 مرداد 1394 ساعت 09:002015-08-01اجتماعي

شاهکار عصر بودا؛ تخت رستم افغانستان با قدمتی 3000 ساله


مکان خارق العاده درون سنگی یک پارچه تراشیده شده و که باستان شناسان جهان آن را از عجایب معماری عصر بودایی در افغانستان به حساب می آورند.

- "، در افغانستان به خصوص در شمال شرقی آن آثاری از صدها معبد بوداییان وجود دارد که باستان شناسان آنها را به دوره حضور کوشانی ها در افغانستان نسبت می دهند.

تخت رستم از عجایب معماری عصر بودا یکی از این عجایب به جامانده از این دوران تخت رستم نام دارد که در ولایت سمنگان افغانستان است.

در شمال افغانستان در مسیر پل خمری و تاشقرغان منطقه ای به نام ایبک یا سمنگان هست که همه ساله در فصل بهار مسافران زیادی به این منطقه خوش آب و هوا سفر و ایام جشن گل سرخ را در این منطقه سپری می کنند.

این منطقه از نظر تاریخی و جغرافیایی موقعیت بسیار مهمی دارد و در دوره های گذشته و سا ل های قبل و بعد از اسلام، همواره یکی از مراکز فرهنگی بوده و موقعیت جغرافیایی آن که در مسیر ولایات بغلان و بلخ قرار دارد، اهمیت آن را بیشتر کرده است.

کوه های سمنگان محل زندگی انسان های اولیه بر اساس تحقیقات و حفاری های انجام شده توسط کارلنتن کن باستان شناس آمریکایی، احتمال آن می رود که 30 تا 50 هزار سال قبل از میلاد شکارچی های هندوکش و انسان های اولیه عصر حجر در کوه های این منطقه زندگی می کردند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

شاهکار عصر بودا؛ تخت رستم افغانستان با قدمتی 3000 ساله

شاهکار عصر بودا؛ تخت رستم افغانستان با قدمتی 3000 ساله