مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 24 تیر 1394 ساعت 11:462015-07-15سياسي

/پرسش و پاسخ دینی/ چرا در اعلام عید فطر بین مجتهدان اختلاف وجود دارد


اختلاف مبنایی در رؤیت ماه و اختلاف مبنایی در موضوع رؤیت از جمله مواردی است که باعث می شود اختلاف نظرهایی در رابطه با اثبات رؤیت هلال پیش بیاید.

- "، با پشت سر گذاشتن روزهای پایانی ماه مبارک رمضان و فرارسیدن عید سعید فطر، ممکن است این سؤال مطرح شود که چرا در اعلام عید فطر بین مجتهدان اختلاف وجود دارد؟ آیا این امر مشکلی برای مقلدان ایجاد نمی کند؟ مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی به این سؤال پاسخ می دهد.

1- اولین نکته که در این رابطه باید متذکر آن شد این است که: اعلام عید فطر جزو وظایف مجتهد و مرجع تقلید نیست بلکه هر شخص مکلفی وظیفه دارد از هر طریقی که تفصیل آن ها در رساله های توضیح المسائل آمده است (1) نسبت به حلول هلال ماه به اطمینان رسید و به آن اطمینانش عمل کند و لازم نیست منتظر اعلام نظر مجتهد و مرجع تقلید باشد.

2- شرع اسلام در بعضی از احکام، همان گونه که حکم را معیّن و بیان می کند، موضوعات احکام و برخی از شرایط دیگر آن را نیز مشخص می کند، مثلاً همان گونه که روزه را واجب دانسته، زمان آن را نیز معیّن کرده که از اذان صبح تا اذان مغرب است.

علاوه بر این در برخی از مسائل، راه دست یابی به آن موضوع را نیز مشخص کرده، مثلاً در همین مسئله (تعیین اوّل ماه) راه دست یابی و شناخت اوّل ماه را هم مشخص کرده و فرموده است که با رؤیت هلال ما


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

/پرسش و پاسخ دینی/ چرا در اعلام عید فطر بین مجتهدان اختلاف وجود دارد

/پرسش و پاسخ دینی/ چرا در اعلام عید فطر بین مجتهدان اختلاف وجود دارد