مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 9 خرداد 1394 ساعت 05:002015-05-30سياسي

سیاست خارجی دولت دینی با تأکید بر مفاهیم تقیه و انتظار


برای پذیرفتن یا نپذیرفتن تقیه از سوی دولت دینی منتظر، دو پرسش و پیش فرض باید مورد بحث و فحصِ جدی قرار گیرند: الف) آیا نظام جهانی ناعادلانه و استبدادی است؟ ب) آیا دولت دینی در اقلیت _ کمّی و کیفی _ قرار دارد؟ - چکیده با پیدایش دولت به معنای مدرن آن، رفته رفته امکان یا امتناع پیدایش دولت مدرن دینی به بخشی از مباحث تئوریک علم سیاست تبدیل شد.

از سوی دیگر، مذهب شیعی به طور خاص و دولتی که مبتنی بر آموزه های آن باشد نمی تواند در برابر مقوله ای چون انتظار یا تقیه سکوت کرده و سلباً یا ایجاباً از کنار آن بی تفاوت بگذرد.

از این رو لازم است در دل تئوری پردازی های متنوع درباره دولت دینی، سرفصلی نوین برای این موضوع های تأثیرگذار تعیین و تصویب گردد.

البته در این نوشتار برای دقت بهتر و آسان تر در بحث، از میان ابعاد گوناگون دولت، یک بعد آن که سیاست خارجی است و از بین سویه های فراوان انتظار و تقیه، جنبه های جمعی آن، منظور نظر قرار گرفته است.

بر همین اساس، در این نوشتار پس از تبیین امکان و معنای دولت منتظر، دو راهبرد اساسی پیش روی یک دولت منتظر تشریح شده است که در نهایت متناسب با استبدادی و ناعادلانه دانستن نظام و شرایط حاکم بر جهان، و نیز در اقلیت کمی و کیفی بودن یا نبودن دولت منتظر، یکی از این راهبردها معقول و مناسب تشخیص داده می شود.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

سیاست خارجی دولت دینی با تأکید بر مفاهیم تقیه و انتظار

سیاست خارجی دولت دینی با تأکید بر مفاهیم تقیه و انتظار