مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 4 خرداد 1394 ساعت 10:052015-05-25دانش

تپه های ماسه ای تهدید جدی دریاچه ارومیه


عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، تشکیل تپه های ماسه ای در حوضه دریاچه ارومیه را تهدید جدی برای روستاهای منطقه دانست و جلوگیری از چرای دام در این حوضه را راهکار اورژانسی مهار ریزگردها عنوان کرد.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازمهر، دکتر حسین آخانی افزود: تپه های ماسه ای چندین سال است که در بخش های بسیاری از حوضه دریاچه ارومیه تشکیل شده اند که مهمترین آنها در 30 کیلومتری شمال شهر ارومیه یعنی در غرب دریاچه در اطراف روستای جبل کندی قرار دارد.

به گفته وی، همچنین در جزیره اسلامی و بندر رحمان لو نیز چندین سال است که کانون های تپه های ماسه ای شکل گرفته و با افزایش روند خشک شدن دریاچه ارومیه، تشکیل این تپه ها نیز شدت می گیرد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: این تپه های ماسه ای که از ماسه های روان تشکیل شده اند، به دلیل متحرک بودن روستاهای اطراف و زمین های کشاورزی را به شدت تهدید می کنند و البته ریزگردهایی که از آنها بلند می شود قادرند صدها کیلومتر را پیموده و تمام استان و حتی دیگر استانهای کشور را دربرگیرند.

آخانی اظهار داشت: علاوه بر تپه های ماسه ای، بلند شدن ریزگردهای نمکی و غیرنمکی از سطح دریاچه ارومیه به دلیل چرای بی رویه دام و عدم کنترل آن توسط سازمان محیط زیست و سازمان جنگل ها، خطرات جدی برای مردم منطقه به بار آورده است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

تپه های ماسه ای تهدید جدی دریاچه ارومیه

تپه های ماسه ای تهدید جدی دریاچه ارومیه