مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 2 خرداد 1394 ساعت 12:052015-05-23اقتصادي

کاهش شدید ارزش افغانی؛ نمکی تازه به زخم اقتصاد بیمار


کاهش سریع ارزش پول افغانی در برابر ارزهای خارجی بدون شک در جامعه اقتصادی و بازار کالاهای افغانستان تغییراتی را به وجود آورده که به هیچ وجه به سود ملت و دولت کشور نیست.

- بر اساس گزارش ها از سرای شهزاده مرکز مبادله ارزهای خارجی افغانستان، ارزش و بهای پول افغانی در روزهای اخیر شاهد نوساناتی بوده که این نوسانات به هیچ وجه برای هیچ افغانستان پذیرفتنی نیست.

نرخ ارزهای خارجی در یک ماه گذشته به ویژه دلار شاهد افزایش سریع ارزش بوده و در مقابل پول افغانستان شاهد کاهش سریع بهای خود بوده است.

افغانستان با توجه به اینکه چندین سال درگیر جنگ های داخلی و مقاومت در برابر اشغال گران خارجی بود، یک کشور مصرفی است و بر اساس گزارش ها حدود 90 درصد مواد غذایی و پوشاک مردم این کشور از خارج وارد می شود.

اکثر کالاها در بازار افغانستان وارداتی است و این کالاها با پرداخت دلار به دست می آید و به این صورت افزایش بهای دلار رابطه مستقیمی با ارزش کالاها در بازار اقتصادی افغانستان پیدا کرده است و در صورت افزایش بهای دلار قیمت کالاها به ویژه مواد غذایی و پوشاک افزایش می یابد.

در این میان، پول افغانی در خرید کالاهای خارجی به ویژه در بخش معاملات مستقیم تاجر افغانستانی با شرکت های خارجی هیچ نقشی ندارد، اما برعکس پول افغانی که چرخه اقتصادی کشور بر آن استوار


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

کاهش شدید ارزش افغانی؛ نمکی تازه به زخم اقتصاد بیمار

کاهش شدید ارزش افغانی؛ نمکی تازه به زخم اقتصاد بیمار