مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
جمعه، 15 اسفند 1393 ساعت 08:502015-03-06دانش

شناسایی مواد معدنی با «دستگاه مقاومت سنج زمین» محققان ایرانی


محققان کشور دستگاهی عرضه کرده اند که با مقاومت سنجی زمین، مواد معدنی موجود در زمین را شناسایی می کند ؛ ضمن آنکه در حوزه باستان شناسی نیز کاربرد دارد.

- عباس آزاد، مجری طرح و دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته مهندسی برق دانشگاه آزاد اردبیل در گفت وگو با خبرنگار فناوری ایسنا با بیان اینکه در این مطالعات موفق به طراحی و ساخت دستگاه زمین شناسی شدیم، گفت: این دستگاه برای کاوش مواد معدنی چون "پوزولان"، " پرلیت" و فلزلت سنگین چون آهن و مس کاربرد دارد.

وی شناسایی چاه های آب را از دیگر کاربردهای این دستگاه نام برد و اظهار کرد: علاوه بر آن از مزایای این دستگاه می توان امکان استفاده در کاوش های باستان شناسی بهره مند شد.

آزاد، عملکرد این دستگاه را از طریق مقاومت سنجی لایه های زمین دانست و ادامه داد: دستگاه زمین شناسی طراحی شده دارای چهار پراب است که دو پراب به بخش فرستنده و دو پراب به یخش گیرنده متصل است که از این طریق داده های به دست آمده از لایه های زیرین زمین را به اپراتور ارسال می کند.

مجری طرح اضافه کرد: این دستگاه از طریق مقاومت سنجی لایه های زمین قادر به شناسایی عناصر مختلف زمین است؛ به گونه ای که میزان مقاومت زمین از طریق دو الکترود مورد ارزیابی قرار می گیرد و بر اساس داده های به دست آمده مشخص می شود که منطقه مورد نظر حاوی چ


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

شناسایی مواد معدنی با «دستگاه مقاومت سنج زمین» محققان ایرانی

شناسایی مواد معدنی با «دستگاه مقاومت سنج زمین» محققان ایرانی