مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 10 اسفند 1393 ساعت 13:502015-03-01اجتماعي

ایجاد کمربند سبز برای مقابله با ریزگردهای خوزستان


یک کارشناس کشاورزی ایجاد کمربند سبز در اطراف شهرهای خوزستان با استفاده از گیاهانی که نیاز آبی کمی دارند را در جلوگیری از ورود ریزگردها موثر دانست.

- اسماعیل شهبازی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: ایجاد پوشش گیاهی از بوته، درختچه و درخت های مقاوم و مناسب نقاط کویری به صورت کمربند سبز در اطراف شهرهای خوزستان می تواند در میان مدت، ورود ریزگردها به این شهرها را تا حد زیادی کنترل کند.

وی با ذکر تجربه های موفق ایجاد کمربند سبز در شهرهای ایران خاطرنشان کرد: نمونه الباجی در خوزستان، نمونه هایی در اردکان و دشت گره بیگون فارس از نمونه های موفق ایجاد کمربند سبز هستند.

شهبازی ادامه داد: خاک خوزستان برای پرورش درختان اوکالیپتوس، زیتون، درختچه های طاغ، گز و بوته های آتریپلکس و گون بسیار مستعد است.

این گیاهان کمترین نیاز را به آب دارند و در خاک های شور و کویری امکان رویش دارند؛ به طور مثال اوکالیپتوس درختی بلند، برگ بیدی و همیشه سبز است که نیاز چندانی به آب ندارد و می تواند در مقابل ریزگردها همچون سد عمل کند.

این کارشناس کشاورزی با بیان این که طی سال های اخیر از حجم پوشش گیاهی کاج، بوته و درختچه های کویری استان خوزستان کاسته شده است، تصریح کرد: به دلیل مرطوب نبودن نقاط کویری، خاک این مناطق با کوچک ترین نسیم در هوا پخش می شود که


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

ایجاد کمربند سبز برای مقابله با ریزگردهای خوزستان

ایجاد کمربند سبز برای مقابله با ریزگردهای خوزستان