مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 13 بهمن 1393 ساعت 05:052015-02-02سياسي

ادبیات انقلاب چه ادبیاتی است؟


محمد بقایی ماکان به ارائه تعریفش از ادبیات انقلاب پرداخت.

- این نویسنده و پژوهشگر در گفت وگو با خبرنگار ادبیات ایسنا درباره ادبیات انقلاب گفت: در طول تاریخ بشر انقلاب هایی که صورت گرفته پیوسته تحت تاثیر اندیشه های روشنفکران و اندیشمندان همان عصر بوده است.

برای مثال می توان از دو انقلاب بزرگ فرانسه و انقلاب اکتبر روسیه نام برد که در آن ها نویسندگان ، شاعران و متفکران و سخنوران پیش از بروز این انقلاب ها در صحنه های اجتماعی ظهور کردند و مشوق مردم برای تغییر ساختار موجود شدند و در تاریخ ایران نیز همین وضعیت را می توان دید.

او در ادامه اضافه کرد: برای مثال در انقلاب مشروطه ایران شاعران و نویسندگانی مانند سید اشرف ، عارف قزوینی، علامه دهخدا و امثال این ها نقش موثری در پرورش دیدگاه های جامعه به سوی آزادی خواهی داشتند.

این جریان به طور طبیعی براساس گفته متفکران و تاریخ نویسان بزرگ مانند ویل دورانت به طور ذاتی پیش از هر انقلابی بروز می کند.

بقایی ماکان سپس درباره این موضوع و ارتباط آن با انقلاب اسلامی سال 1357 توضیح داد: در انقلاب سال 57 هم چنان که می دانیم حرکت هایی در همین زمینه از سوی نویسندگان و شاعران صورت گرفت که به طور مشخص می توان از فعالیت های قلمی کسانی مانند دکتر شریعتی ، جلال آل احمد، اخوان ثالث و امثال این ها نام برد که ه


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

ادبیات انقلاب چه ادبیاتی است؟

ادبیات انقلاب چه ادبیاتی است؟