مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 12 بهمن 1393 ساعت 10:402015-02-01پزشكي

گرمابه های قدیمی درجدال باسرمای روزگار/ لزوم احیای حمام های سنتی زنجان


گرمابه های سنتی و قدیمی امروزه درحالی به سرعت روند زوال را طی می کنندکه به رغم پیشرفت وتوسعه تکنولوژی بسیاری از مردم بازهم خواهان استفاده ازاینگونه حمام ها هستند.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار مهر، شاید به جرات بتوان گفت هیچ آبتنی ای لذت بخش تر از ابتنی در حمام های عمومی نیست، این لذت را پدر ها و مادرها و پدربزرگ ها و مادر بزرگ ها بیشتر در ک می کنند.

استشمام بوی سفید آب، صابون و شامپو تخم مرغی، کاسه مسی و سدر و حنا و قطیفه و لنگ، زدن یک بقچه ای تمییز و گل دوزی شده زیربغل عزم آدمی برای استحمام و پاکیزگی را می نمایاند و کودکانی که همراه والدین عازم گرمابه می شدند تا دو ساعتی کیسه های بافته شده از پشم پوست آن ها را نوازش کند.

آبتنی های آن روزگار گرچه بسیار طولانی می شد و گاه کاسه صبر کودکان را لبریز می کرد اما برای بزرگترها فرصتی بود برای پاکی و رهایی از آلودگی ها، گرد هم آمدن و به گفت و گو نشستن و دلچسب تر می شد وقتی با روز جمعه مقارن بود.

در حمام های نمره بلیط می گرفتند و داخل حمام های کوچکی می شدند که به صف دور تا دور سالنی آماده پذیرش مشتری بودند و در حمام های عمومی همگی در یک سالن بزرگ استحمام می کردند و دلاک آن قدر پوست مردم را با کیسه و سفید آب و پس از آن با لیف و صابون نوازش می داد که پوست های لطیف همچون گل سرخ می شدند، اگر لازم بود حنازدن و


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

گرمابه های قدیمی درجدال باسرمای روزگار/ لزوم احیای حمام های سنتی زنجان

گرمابه های قدیمی درجدال باسرمای روزگار/ لزوم احیای حمام های سنتی زنجان