مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 8 بهمن 1393 ساعت 22:452015-01-28سياسي

ادبیات انقلاب از کی شروع شد؟


ادبیات انقلاب از دهه 40 به وجود آمد.

- این منتقد ادبی و عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی درباره عنوان ادبیات انقلاب و شاخصه های آن به خبرنگار ادبیات ایسنا گفت: آثاری که برخی از آن ها به عنوان ادبیات انقلاب یاد می کنند ادبیات جنگ است نه انقلاب.

نمونه این کتاب ها رمان زمین سوخته احمد محمود است که درباره 17 روز اول جنگ است.

او در ادامه بیان کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ادبیات نیرومندی به وجود آمد که به جنگ مربوط است و کسانی که از آن با نام ادبیات انقلاب نام می برند، اشتباه می کنند.

این مدرس دانشگاه در رشته ادبیات پایداری گفت: معتقدم ادبیات انقلاب در ایران از دهه 50 و حتی قبل تر از آن به وجود آمد؛ زمانی که پس از سال 42 کاخ های شاه تکانی خورده بود و مجاهدین و همچنین مسلمانانی چون شهید مطهری شروع به نوشتن کردند.

به طور مثال مرحوم منوچهر آتشی در شعر اسب سفید وحشی کودتای 28 مرداد را به خوبی توصیف می کند که در حوزه ادبیات انقلاب جای می گیرد.

این گونه ادبیات از قبل و بعد از کودتای 28 مرداد نیز وجود داشته است و نویسندگانی همچون چوبک و حتی هدایت و دیگران هم در این حوزه نوشته اند.

اما متأسفانه امروز یک عده نویسنده های درجه چند به واسطه این که خود را به نهادهای خاصی نزدیک کرده اند ادبیات واقعی انقلاب را به حاشیه رانده اند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

ادبیات انقلاب از کی شروع شد؟

ادبیات انقلاب از کی شروع شد؟