رنگی مخصوص قبای عباس (ع)یک پژوهشگر هنر معتقد است، نقاشی های مذهبی به عنوان زیرمجموعه ای از نقاشی قهوه خانه ای، با ویژگی های خیال پردازی، پرهیز از طبیعت سازی و رئال و حفظ امانت در روایات، - به بخش مهمی از خاطرات تصویری مردم کوچه و بازار تبدیل شدند و یک مکتب مهم را در نقاشی ایرانی به وجود آوردند. هادی سیف در گفت وگو با خبرنگار بخش هنرهای تجسمی ایسنا، درباره ی نقاشی های مذهبی که در روزهای سوگواری محرم و صفر توسط نقالان برای مردم کوچه و بازار روایت می شدند، اظهار کرد: نقاشی خیالی ساز که بعدها توسط کریم امامی به نقاشی قهوه خانه ای شهره شد، در عرصه روایات مذهبی، بویژه عاشورا و مصیبت کربلا هیچ تفاوتی با سایر عرصه های نظم و نثر فارسی با موضوعات آداب و رسوم و آیین ها ندارد، تنها تفاوت این نقاشی ها این است که نقاش در پرده های مذهبی، هنرش و دلش را توأمان به یاری می طلبد و اعتقادات آن ها سبب می شود شکوه و جلال نقاشی و اجرای ذوق و استعدادشان دوچندان شود. او بیان کرد: یکی از اصول این نوع نقاشی ها جدا از رعایت قانون و قاعده خیالی سازی، تلاش هنرمندان برای امانت داری حفظ روایات در به تصویر کشیدن آن ها بود. همین امانت داری باعث شد نقاشی خیالی سازی دچار دخل و تصرفاتی نشود که آن ها را از واقعیت دور کند. برچسب ها: |
آخرین اخبار سرویس: |