مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 8 آذر 1393 ساعت 00:222014-11-28فرهنگي

چهار طاقی نقاره خانه، جاذبه ای از عصر ساسانی


چهار طاقی نقاره خانه از جمله آثار به جای مانده از دوران ساسانی به شمار می رود که در کیلومتر 4 جاده فراشبند در شهرستان فیروز آباد از توابع استان فارس قرار دارد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازگروه دریافت خبرخبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه فارس، مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس در مورد خصوصیت های این اثر تاریخی گفت: این چهار طاقی شامل یک حیاط مرکزی است که حجره هایی دور تا دور آن قرار گرفته است.

محمدکاظم بهادری پور ادامه داد: در هر ضلع از حیاط این چهارطاقی، 12 حجره قرار دارد و سقف حجره ها به فرم گهواره ای طراحی و اجرا شده است.

بهادری پور افزود: این اثر دارای چهار دهانه با طاق های هلالی و چهار ستون بوده و ستون ها دو به دو با هم قرینه است.

وی اضافه کرد: مصالح به کار رفته در چهار طاقی لاشه سنگ با ملاط گچ و ارتفاع گنبد تا زمین 9 متر و بدنه داخلی چهار طاقی گچ و اندود است و چهار گوشواره در چهار طرف آن وجود دارد.

بهادری پور با اشاره به این که این جاذبه، یک اثر مذهبی به شمار می رود، گفت: بخش هایی از این اثر توسط میراث فرهنگی فارس در گذشته مرمت شده است.

وی با یادآوری این که چهارطاقی نقاره خانه به واسطه قدمت، ارزش های معماری و کاربری آن در دوران ساسانیان، در سال 79 به شماره 3398 ثبت ملی شده است، گفت: در سراسر استان فارس آثار و


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

چهار طاقی نقاره خانه، جاذبه ای از عصر ساسانی

چهار طاقی نقاره خانه، جاذبه ای از عصر ساسانی