مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 5 آذر 1393 ساعت 11:022014-11-26دانش

خنک سازی سیستم های کوانتومی با سردترین ماده جهان


فیزیکدانان دانشگاه بازل یک روش خنک سازی جدید برای سیستم های کوانتومی مکانیکی ابداع کرده اند.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازسرویس فناوری ایسنا، با استفاده از یک گاز اتمی فراسرد، ارتعاشات غشا به کمتر از یک درجه بالاتر از صفر مطلق رسید؛ این روش امکان انجام تحقیقات فیزیک کوانتوم و ساخت دستگاه های اندازه گیری دقیق را فراهم می کند.

گازهای اتمی فراسرد، جزو سردترین مواد در جهان محسوب می شوند؛ می توان از پرتوهای لیزر برای بدام انداختن اتم ها درون یک محفظه خلأ و کم کردن حرکت آنها، رسیدن به دماهای کمتر از یک میلیونیم یک درجه بالاتراز صفر مطلق استفاده کرد.

در چنین دماهای پایین، اتم ها از قوانین فیزیک کوانتومی تبعیت می کنند: مانند بسته های موجی کوچک حرکت کرده و می توانند در یک لحظه در مکان های مختلف قرار بگیرند؛ این ویژگی ها در فناوری هایی مانند ساعت اتمی و دستگاه های اندازه گیری دقیق کاربرد دارند.

یخچال اتمی فراسرد می توان از این گازهای فراسرد بعنوان خنک کننده – برای خنک کردن سایر اجسام تا دماهای بسیار پایین – استفاده کرد که مسیر را برای انجام تحقیقات فیزیک کوانتوم در سیستم های جدید بزرگتر هموار می کند.

مشکل اصلی، میکروسکوپی بودن این اتم ها است و حتی ابرهای بزرگ متشکل از میلیاردها اتم فراسرد، شامل ذرات بسیار کمتری از یک دانه شن هستند؛ درنتیجه قد


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

خنک سازی سیستم های کوانتومی با سردترین ماده جهان

خنک سازی سیستم های کوانتومی با سردترین ماده جهان