مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
جمعه، 2 آبان 1393 ساعت 08:032014-10-24سياسي

انتصاب رییس کل بانک مرکزی، تنها شرط استقلال؟!


مدتی است که بررسی نحوه انتخاب رییس کل بانک مرکزی به عنوان یکی از چالش های سالهای اخیر بین دولت و مجلس بار دیگر اما به طور جدی تری در دستور کار مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گرفته است؛ - این کارشناس در ادامه با اشاره به روند تعیین رییس کل بانک مرکزی در سایر نقاط دنیا، آمریکا را مورد اشاره قرار داد و افزود: در این کشور بنابر قانون، حکم رییس کل بانک مرکزی از سوی رییس جمهوری صادر می شود اما قادر به عزل وی نیست؛ بنابراین رییس کل بانک مرکزی به دلیل اجرای سیاستهایی که ممکن است خوشایند دولت نباشد برکنار نمی شود که البته این مورد با ارتکاب وی به جرم و یا اختلاس متفاوت است.

وی توضیح داد: قبل از صدور حکم رییس جمهوری برای رییس کل بانک مرکزی، کمیته ای هفت نفره که برای 14 سال و از سوی مجلس سنا منصوب می شوند، کاندیدای ریاست بانک مرکزی را از بین خود به رییس جمهوری پیشنهاد می دهند که این افراد همگی به تایید مجلس رسیده اند.

این در حالی است که در ادامه رییس کل بانک مرکزی باید در دوره های مشخص گزارش عملکردی را به دولت و مجلس سنا ارائه کرده و در مورد تصمیمات اتخاذ شده توضیح دهد.

براین اساس ضمن داشتن مسئوولیت در مقابل دولت از آن مستقل نیز است چرا که دولت قادر به اعمال فشار بر بانک مرکزی برای اجرای سیاستی نیست.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

انتصاب رییس کل بانک مرکزی، تنها شرط استقلال؟!

انتصاب رییس کل بانک مرکزی، تنها شرط استقلال؟!