مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 29 مهر 1393 ساعت 20:482014-10-21اقتصادي

سید یاسر جبراییلی صنعت خودرو در دام توسعه بسیط


خودروسازان ما در حلقه کم ارزشی از زنجیره جهانی ارزش قرار گرفته و نه تنها نتوانسته اند از قبل چنین شراکتی، به فن آوری های نوین دست یابند، بلکه آمار بالای این تولید وابسته و تیراژمحوری، - به گزارش سایت قطره و به نقل ازبود (7) و می خواهیم صنعت خودرو را از انحصار فرانسه خارج کنیم .

اما واقعیت آنست که اشتباه اصلی، در نوع نگاه حاکم بر این صنعت است و ریشه در مبانی اقتصادی غلطی دارد که به این دست سیاست ها شکل می دهد.

علی الظاهر عزیزان سیاستگذار در صنعت خودرو این سخن تبلیغاتی جریان نولیبرال را پذیرفته اند که هم اکنون و در عصر جهانی شدن، دیگر مفهومی تحت عنوان تولید داخلی وجود ندارد، کشورها از طریق حضور در زنجیره جهانی ارزش (Global Value Chain)، سهمی متناسب با ظرفیت های موجود خود در تولید محصولات ایفا می کنند و اکنون بسیاری از محصولات را باید ساخت جهان (Made in World) دانست.

اما نکته مهمی که مروجان این تفکر نسبت به آن تجاهل می کنند پاسخ به این پرسش است که کشورهای مختلف در زنجیره جهانی ارزش چه نقشی را می خواهند ایفا کنند؟ اگر بناست وارد قراردادی شویم که فی المثل میزبان شرکت های خودروساز خارجی شده و با فراهم کردن امنیت سرمایه های ملموس و غیرملموس این شرکت ها، آنان را تشویق به ورود به خاک خود کنیم، این نوع توسعه، توسعه ای است که دونر و دیگران(8)  آن را توسع


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

سید یاسر جبراییلی صنعت خودرو در دام توسعه بسیط

سید یاسر جبراییلی صنعت خودرو در دام توسعه بسیط