مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
جمعه، 10 مرداد 1393 ساعت 11:282014-08-01سياسي

یادداشت میهمان آینده مبهم افغانستان و سناریو های آمریکا برای آسیای مرکزی


کارشناس سیاسی روس معتقد است که آمریکا با حفظ ابهامات در شرایط سیاسی و امنیتی افغانستان، به فکر تحقق سناریوهایی در آسیای مرکزی است.

- " در دوشنبه، الکساندر کنیازف کارشناس سیاسی روس در یادداشت اختصاصی برای فارس به بررسی شرایطی پرداخت که در پی بحران انتخاباتی افغانستان، با نقش کلیدی آمریکا می تواند کشورهای آسیای مرکزی را به صورت مستقیم تحت تاثیر قرار دهد.

متن کامل این یادداشت به شرح زیر است: هنوز معلوم نیست که با پادرمیانی واشنگتن مشکل انتخابات ریاست جمهوری افغانستان راه حل نهایی پیدا خواهد کرد یا خیر، اما در کل وضعیت این کشور طبق سناریویی پیش می رود که تقسیم آن به قومی- سیاسی یکی از ویژگی ها خواهد بود.

چنانچه راه حل سیاسی مشکل به نتیجه نرسد، دولت آتی کابل که قرار است با تایید آمریکا به اشرف غنی احمدزی واگذار شود، عمدتاً از حمایت های مناطق پشتونشین برخوردار خواهد بود.

اما همزمان وقوع اتفاقات زیر نیز کاملاً امکان پذیر خواهد بود: - تشدید روحیات انزواخواهی در برابر کابل در شمال با محوریت نقش مزار شریف و ریاست والی بلخ عطا محمد نور ؛ - ائتلاف گروه های تاجیکی از جمله گروه های منطقه ای علیه گروه های پشتون (رویارویی مستقیم و گسترده نظامی بعید خواهد بود ولی اتفاقاتی در ابعاد نسبتاً محدودتر امکان خواهد داشت)؛ - استفاده از گ


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

یادداشت میهمان آینده مبهم افغانستان و سناریو های آمریکا برای آسیای مرکزی

یادداشت میهمان آینده مبهم افغانستان و سناریو های آمریکا برای آسیای مرکزی